Ännu om Isbjörn och priser.

Publicerat: 2012-01-05 / 16:36:26 | Kategori: Allmänt
Det verkar som om många blivit överraskade över att en vinteroverall kan kosta 229 euro eller 1995 kronor. Jag tycker också det är mycket pengar - fruktansvärt mycket pengar och det har varenda en friheten att tycka.

Nu vet jag inte om det är för att vi fått dem, som det sticker folk i ögonen men folk vill gärna påpeka priset och huruvida jag skulle ha betalat den egentliga summan för dem, och jag kan inte låta bli att undra hur folk kan haka upp sig så här mycket på i just detta fall ett ytterklädesplaggs pris. Jag menar - prisspektrat finns ju i vartenda konsumtionsval vi gör. Man kan ju köpa en Audi eller en Ford. Man kan klä sig i nya Ewa i Walla-kläder flera gånger i veckan eller sitta i en tio år gammal prickig blus. Man kan köpa ett hus för hundratusen och man kan köpa ett för trehundratusen. Man kan köpa en designmöbel från designshop eller packa bilen full med platta paket från Ikea. Man kan köpa en Bugaboo Bee som sittkärra och man kan köpa en Carena som säkerligen uppfyller precis samma grundfunktion. Och man kan köpa billig norsk, frusen havslax från Citymarket eller åka till Kolebacken och köpa motsvarande inhemsk, dagsfärsk.

För bakgrunden till hur man prissätter en produkt är knappast lika enkel som att stå och välja mellan den billigare eller dyrare produkten i affären. Någon får mindre lön och någon får mer lön för att tillverka halaren. Av någon modell tillverkar man tusen halare och av en annan modell tillverkar man hundratusen halare (jämför småföretag med t.ex. Ikea). En del försöker tillämpa en ekologisk produktion medan andra inte bryr sig överhuvudtaget. En stor del av produkterna är tillverkade i Asien och en annan del produkter är tillverkade i Europa eller i till och med Finland och Norden - och det är faktorer som syns i prissättningen, för att inte tala om alla mellanhänder som ska ha sin beskärda del av kakan. Och en del företag vill förknippas med god kvalitet medan andra vill förknippas med förmånliga priser.

Sen är det konsumenten som har pengarna och utgående från sina egna val, ekonomi, kvalitéer, intressen och prioritet spenderar han eller hon sina pengar. Vissa gör av en eller annan anledning alltid det billigaste valet såsom andra börjar i den dyraste ändan.

Det dyraste och bästa jag själv äger i klädväg är jackan och byxorna från Haglöfs. Den dräkten kostade en bra bit över 400 euro och är värd varenda cent. Jag har använt den mer än något annat plagg jag äger och den håller mig både varm och torr dag ut och dag in - vilket är viktigt för mig. Därför vill jag också tro att ungarnas Isbjörnshalare är värda 229 euro. Just för tillfället befinner de sig för fjärde gången utomhus i samma halare denna dag med blidföre. Men till all lycka finns det också vinteroveraller för en bråkdel av det priset och det är väl en himla tur så att inte alla blir ruinerade.

25 Kommentarer
Skriven av: Sofia | Publicerad: 2012-01-05 / 17:20:43

Alla prioriterar och resonerar vi olika, vilken tur va? Jag skulle inte ha något emot att sätta 230 euro på en halare, om jag visste att flickan inte skulle växa ur den. Men just det att köpa en ny lika dyr varje år känns som ett dyrt alternativ i vår familj. Nu är det säkerligen annorlunda hos er som har barnen ganska nära, ni kan planera klädarven på ett annat vis.
Och sen när jag fortfarande igår kväll sökte halare på nätet så såg jag att Isbjörn var billigare från denna sida.
http://www.partioaitta.fi/Lasten_vaatteet/Lasten_talviasut/Isbjorn_Winter_Jumpsuit

Nu hade vi riktigt bautatur idag när farmor frågade om vi ville ha lillfarbrorns altitude eftersom hon köpt en större åt honom. Så jätteglad blev Edith (och mamma som sparar pengar). Och så stolt är flickan när hon bär halaren som är blå, svart och har grävmaskiner på. Sen ännu till kom mormor in för en stund sen och hade köpt en vinterdräkt åt Edith på 50% rea. Så nu har vi ombyte!

Skriven av: | Publicerad: 2012-01-05 / 17:21:02

Att folk kan vara så avundsjuka....det är vel ni som bestämmer vad ni vill klä era barn i.
Ni ser ut att ha det så himla mysigt i ert gula hus och hoppas att vårterminen går fort nu så ni(du Eva) får flytta permanent till huset.
Ha en skön trettondagsafton.

Skriven av: Malena | Publicerad: 2012-01-05 / 17:28:11

På tal om handskar: vilken storlek har Celine på sina? Jag har varit på jakt efter Den Perfekta Handsken, men bara blivit besviken på alla. Bäst funkar handskar i älgskinn fodrade med fårskinn som dottern fick i julklapp i fjol. Men de är ju värdelösa i töväder...

Skriven av: Eva - Kakkakaffe | Publicerad: 2012-01-05 / 17:32:45

Sofia:
Jag syftade absolut inte enskilt på dig, eftersom inlägget tidigare i höstas också samlade en del herregud-kommentarer. Jag kan inte säga vad som är relevanta priser i förhållandet kvalitet och pris, eftersom man också blir så förblindad av inflationen och ständigt stigande priser, men jag vill ändå försvara Isbjörn i det avseendet att det är ett relativt nytt och litet företag, de är ekologiska i sin produktion och de tillverkar sina kläder i Europa, vilket säkert gör att priserna också är högre.

Jag skulle inte heller ha köpt tre nya overaller åt barnen utan bara en - dock en Isbjörn, ifall vi inte skulle ha blivit sponsorerade. Vi ärver också kläder rakt ner åt ungarna oberoende om det är blått eller rosa och behöver således inte flera garderober.

Och huvudsaken är ju att se till att ungarna slipper att frysa utomhus och de gör säkert de flesta i de flesta halare! :)

#2:
Jag vill ju gynna både mina läsare, mig själv och företag som vill samarbeta och så blir det tråkigt när jag ändå försöker vara så objektiv och ödmjuk som möjligt.

Trevlig trettondagsafton åt dig också - det hade jag missat att det var idag :)

Skriven av: Anja | Publicerad: 2012-01-05 / 18:47:11

Här finns det rea på de där halarna: http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=105689 Men, har inte kollat ifall de skickar varor till Finland.

Skriven av: asd | Publicerad: 2012-01-05 / 18:55:52

Oj, jättebra! Precis den information jag önskade angående priset. Det låter vagt bekant, så du gick troligtvis igenom det i höstas också. Det stör väl lite då man själv gärna skulle vilja göra "det rätta", men anser sig inte ha råd.. allt är väl prioriteringar, som du sa. Mycket intressant inlägg:)

Skriven av: Ulrika | Publicerad: 2012-01-05 / 19:27:10

Haha. Kan inte förstå att det sticker någon i ögonen, fastän de ÄR dyra.
För det första går det säkert att hitta betydligt dyrare halare än så. För det andra så är det ju bra att ni fått dem sponsrade just för att de är så dyra. Om jag skulle ha tre barn tätt och en halare som skulle hålla för alla tre så skulle jag gladeligen betala 230€ om den skulle vara producerad i Finland eller åtminstone Europa. Med ett barn, kanske något år, men inte varje. :)

Skriven av: muminmamman | Publicerad: 2012-01-05 / 20:00:01

Amen!
Säger en mamma som antagligen inte skulle sätta så mycket pengar på tre vinterhalare, men istället har betalat hutlöst mycket för en designlampa åt sin 3-åriga dotter;)

Skriven av: muminmamman | Publicerad: 2012-01-05 / 20:04:18

Förresten, den av er människor som designar den på riktigt perfekta vinterhansken för barn kommer garanterat att bli rik och ha råd att köpa en ny isbjörnhalare fast varje månad! För de perfekta vantarna är jag beredd att betala övermänskliga summor!

Skriven av: en mamma | Publicerad: 2012-01-05 / 20:08:58

Man får ju även betänka PPA; Pris Per Användningstillfälle på kläder etc. Samt vad slutsumman på det blir om man sedan säljer kläderna :-) Dyrare kläder ger ju ofta också en hel del tillbaka (t.ex. på Tradera) om de är i bra skick när de är färdiganvända av ett barn. Och ofta är de i någorlunda bra skick om de är av bättre kvalitet. Sedan tycker ju jag att om någon ska ha bra kläder ute så är det ju barn. De är ju verkligen ute mycket. I ur och skur. Men klart att alla inte har råd med halare för över 1000 kr, kanske närmare 2000, men om man har det kan man väl ändå få köpa det, kan jag tycka... Dock tycker jag även att man bör kunna göra bra kläder för något mindre pengar... Sedan är det ju olika vad man satsar på, satsar man på dyrare halare kanske nåt annat står tillbaka som nån annan satsar på...

Skriven av: Ida | Publicerad: 2012-01-05 / 20:47:37

Min prio är ytterkläder, båda töserna har bra och rätt så dyra jackor, byxor och halare. Också skorna har varit dyra, men mycket är fyndat på rea och det har ju hjälpt till. Det ska dock vara plagg med hög kvalitet och Didrikson och Polarn&Pyret har funkat bra. Innekläderna däremot är mest secondhand, ärvda, HM, Kappahl... Där är det inte så stor skillnad bara de trivs.

Skriven av: Marie | Publicerad: 2012-01-05 / 20:54:58

Eva, jag blir alltid så fascinerad över hur väl du - till synes - hanterar vissa kommentarer, som du får på din personliga blogg!

Jag fick en del svåra kommentarer (vid ett tillfälle ett direkt personangrepp) på min blogg när jag hade den öppen, och tillslut valde jag att stänga den och bjuda in läsare i stället. Jag vet inte om jag håller med i åsikten, att "har man en öppen blogg får man finna sig att människor skriver precis vad de vill."

Dessutom tycker jag, att om man faktiskt läser vad du skriver, så är du väldigt noga med att tala om varifrån uppdragen kommer och varför du tänker som du gör, som det här med vinterhalarna exempelvis. Spännande läsning tycker jag! Många av dina inlägg (och däribland många kommentarer du får) hjälper åtminstone mig att välja bort vad som kan vara rimligt utifrån min familjesituation och ekonomi, så jag läser med tacksamhet.

Däremot blundar jag för dina vackra koppinköp, då jag själv är lite av en "koppoman" ;-)

Skriven av: Alexandra | Publicerad: 2012-01-05 / 21:08:38

Tycker också att alla får välja själva vad man sätter pengarna på så länge barnen får mat på bordet. Alla är olika och har olika smak och intresse och därmed prioriterar pengar på olika saker. Men det som irriterar är då folk klagar på att dom har så otroligt lite pengar och knappt får kylskåpet fyllt men mittiallt köper nått märkes plagg eller annat dyrt. Var tyst och klaga inte då liksom.

Skriven av: Eva - Kakkakaffe | Publicerad: 2012-01-05 / 21:08:54

Malena:
Vi har Rasavils och Isbjörns handskar. Rasavils är stora i storlek och man kan lätt gå ner en storlek. Med risk för att inte vara trovärdig så överraskade ändå IB-handskarna - främst för sitt långa skaft som man får upp nästan till armbågarna. Hestras har andra skrutit på, men jag väljer bort dem för att de är så korta vid handleden.

Anja:
Tack för tipset. Jag ska kolla om de skickar hit.

Asd:
Jag skrev nog något om det då i höstas också. Alla dyrare halare har ju långt samma egenskaper så det spelar knappast någon roll vilken man väljer.

Ulrika:
Hädanefter behöver vi inte heller köpa mer än en halare i året, eftersom de kan ärva direkt av varandra.

Muminmamman:
Haha, jag tänkte på din klädhängare jag ;)

Skriven av: Martina | Publicerad: 2012-01-05 / 21:08:57

Jag tror inte det finns bättre och sämre kvalitet nuförtiden. Alla vill tillverka så billigt och snabbt som möjligt, det är bara märket man betalar för! Det är ju bara min lilla övertygelse, men alla gör ju som dom själva vill :)

Skriven av: Jeanette | Publicerad: 2012-01-05 / 21:10:53

Jätte bra skrivet!

Skriven av: Eva - Kakkakaffe | Publicerad: 2012-01-05 / 21:23:15

En mamma:
Precis. Och bara en sån sak som då jag läser om folks kläduppsättningar till dagis och dubbelt av mycket, så slipper vi i alla fall billigare undan på den fronten, eftersom vi bara syltar på här hemma.

Ida:
Ja. Vi lever nog någon sorts medelväg också. Billigare och second hand på vissa saker och nytt och kvalitet på andra.

Marie:
Klart folk får tycka och ha en åsikt och jag vill absolut inte kasta något KÖP DET HÄR i ansiktet på folk - vilket jag inte heller tycker att jag gör. Jag tycker bara att det är bra att folk hittar något de är nöjda med och passar deras ekonomi, vare sig overallen är från H&M, Reima eller Ralph Lauren.

Och jag borde absolut inte köpa mera koppar heller, men det är nog lite samlarintresse över vackra muggar :)

Alexandra:
Så sant som det är sagt. Välmåendet först och konsumerandet efter det.

Martina:
Ja, kan säkert hända i vissa fall. Men här har TVÅ billiga dammsugare lyckats gå sönder (dessutom volta) inom en månad och om det är något jag aldrig mer kommer att köpa billigt så är det dammsugare!

Skriven av: mammaspring.com | Publicerad: 2012-01-05 / 22:34:45

Bra inlägg! Tyvärr tror jag nog det är attityden: "du ska inte komma här och tro att du är något och skryta över dina isbjörn-halare" som gör att vissa vill poängtera prisaspekten. Skulle du ha skrivit smma om Remu eller liknande skulle ingen ha brytt sig!

Själv köper jag helst det förmånligaste, men samtidigt är jag inte alls beredd att pruta på kvaliteten. -> dvs jag blir ändå tvungen att köpa det dyrare alternativet! Värsta jag vet är att köra slit-och-släng mentalitet. Dvs. att köpa en produkt som är halvbra för att senare uppdatera eller köpa nytt!

Det ÄR skillnad på produkter. Märket i sig kostar självklart, men framförallt syns det i kläder t.ex. i sömmarna och i kvaliteten på tyget och dess funktion.

Mina dyraste kläder har nog varit mina utekläder jag köpte i september för 350euro (nedastt pris). Sjukt dyrt, men otroligt bra. Jag använder dem så gott som dagligen. Cyklar till jobb i ösregn utan att bli vare sig svettig eller våt av regnet. I just sådana tekniska kläder syns och märks skillnaden direkt!

I Finland (och i Sverige) råder ofta en mentalitet som säger att man ska följa strömmen och inte sticka ut. Då jag köpte min första barnvagn för 6 år sedan (Bugaboo) ville de flesta läxa upp mig och sätta mig på plats (vagnen ansågs vara för dyr, för trendig och gud vet vad). Det faktum att en Emmaljunga kostade precis lika mycket verkade ingen bry sig om. Det var mest bara det där - att vagnen hade en viss status som gjorde att folk störde sig!

Summa summarum så är jag av den åsikten att var och en gör som man vill! Vill man köpa en spetsklänning eller en velourtunika för nästan 200euro - fine! Vill man hellre lägga pengarna på ytterkläder som man tror sig behöva för att få en smidigare vardag - då är väl det också fine! Inte sant?!

Skriven av: Therese, Henry och Charlie | Publicerad: 2012-01-05 / 23:33:07

Ett tips! naturkompaniet.se har dem på rea nu, 1.199 !!
http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=105689 Skynda att fynda! :)

/Therese

Skriven av: Ylva | Publicerad: 2012-01-06 / 09:26:06

För det första, tack igen för en alldeles underbar blogg.

Jag tycker att det är helt sakligt att fråga om en bloggare hade varit beredd att betala fullt pris för något som de fått gratis. När företag ger något åt bloggare så är det ju i marknadsföringssyfte. Deras produkter syns på bloggen och många bloggare, som t.ex. du, har på många sätt förebildsfunktion. När en produkt ses på många "coola" bloggares sidor skapas en bild av att "aha, det här märket måste ju vara bra, eftersom den och den coola bloggaren valt det". Frågan om huruvida du valt just denna halare även om du inte fått den gratis behöver alltså inte alls vara elakt menad och det behöver inte handla om avundsjuka, utan personen son frågar kanske är genuint intresserad eller alternativt vill han eller hon lyfta fram det faktum att du fått produkten i marknadsföringssyfte (och det behöver inte betyda att personen ifråga är negativt inställd till marknadsföring i sig).

Nu vill jag ännu tillägga att du hanterar det här med gratis produktet väldigt profesionellt och öppet, det här inlägget innehåller alltså ingen kritik varken mot dig eller mot de företag som ger dig produkter, mitt enda syfte är att säga att jag tycker att frågan huruvida du valt just den produkten även om du betalat fullt pris är helt saklig.

Skriven av: Malena | Publicerad: 2012-01-06 / 10:13:59

Ännu om Rasavil handskarna (ursäkta att jag tjatar :) De är storleksmärkta på annat sätt än de handskar ungarna har och jag tänkte beställa dem på nätet så jag har ingen koll på hur de är i verkligheten. Har Marius och Celine xs? s? Mina pluppar äe 1½ och 2½.

Skriven av: Eva - Kakkakaffe | Publicerad: 2012-01-06 / 12:38:48

mammaspring:
Ja, speciellt det där med vagnarna har jag också lagt märke till. Köper man en Emmaljunga är det ingen som kommentarer priset, men köper man en mer "otraditionell" vagn så är den plötsligt jättedyr.

Ylva:
Jo, jag förstår precis hur du menar. Och jag var ju påväg och köpa just den där halaren, men frågade huruvida de ställde sig till sponsorering före och till vår lycka ville de ge barnen varsin. Jag skulle inte ha köpt tre, eftersom vi skulle ha använt gamla halare, men nu ska jag försöka få tag i en ny, större, till nästa år - på rea. Sen vet jag att jag har påverkan och skulle jag ha fått provision för t.ex. antalet sålda manducor genom mina bilder och svar på frågor, så skulle jag vara rik. Därför är jag glad att jag ibland får någonting själv också.

Malena:
Ingen fara! Det var ju inte jag som svarade rätt på din fråga senast :) Men de har xs på sina som både Marius och Celine använder. De som jag köpte åt Celine ifjol var xxs, men nu är de i Jyväskylä så kan inte kolla om de är passliga eller för små.

Skriven av: Netta | Publicerad: 2012-01-06 / 13:02:40

Ifjol köpte jag Rasavilhandskar i strl xxs (på rea då jag var i Helsingfors, fanns inte att köpa i norra Österbotten då) åt sonen, då just fyllda tre. De var just och just passliga. I år säljer Prisma Rasavil så då köpte jag större åt sonen, kollade just att de är m. Så han hoppade över några storlekar, men kommer säkert att kunna ha handskarna ännu nästa vinter. Lillasyster har ärvt de små Rasavil, hon fyller snart två. Hoppas på att kunna fynda Rasavilhandskar på rea ännu före våren på Prisma. De är ju lite på dyrare sidan om man säger så.

Skriven av: Johanna | Publicerad: 2012-01-06 / 13:30:45

Tack för inlägget Eva! Mitt i prick igen. Jag har många som himlar med ögonen när de får höra vad vi betalat för våra halare. Men då har de själva flera halare per barn + stadshalare, antagligen är de billigare halare som de har. Men slutpengen är antagligen densamma som vi betalat för en halare, som används hela tiden flera gånger per dag. Så envar gör ju som den tycker och satsar pengar på vad den tycker.

Skriven av: Nina | Publicerad: 2012-01-06 / 16:50:06

Jättebra skrivet inlägg, håller med dig till 100% i allt! Det handlar bara om hur man prioriterar och vad man prioriterar! Måste också tacka för en väldigt intressant och seriös blogg! Ha de gott!

innan du kommenterar...
- Jag besvarar alla kommentarer i min egen blogg.
- Glöm inte att prenumerera på min blogg via Bloglovin!
... tack!
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Annonser
Vill du synas här? Ta kontakt med kakkakaffe@hotmail.com