"Men om de bryter benet då,?"

Publicerat: 2012-02-03 / 20:41:46 | Kategori: Allmänt
När jag pausade på hemvägen idag och stod i kassakön och väntade på min tur, föll min blick på Iltalehtis löpsedel "Barn skidade ute i kölden" med underrubriken "skolan tvingade dem inte". Och jag tänkte nog är det fan. Enligt nätupplagan visade det sig att det handlade om förstaklassister som skidat ute i minus 20 grader och att de, enligt skolan, fått gå in när de velat men en mamma hade blivit upprörd. Och nä, jag skulle inte ha haft skidlektion ute i samma temperatur, men inte skulle jag heller ha kontaktat en kvällstidning för att hänga ut både mig själv och skolan ifall mitt barns lärare skulle ha skickat ut ungarna en stund i kylan.


Vi diskuterade det här häromdagen i skolan. Hur föräldrarna till eleverna blir en allt större utmaning i skolarbetet. Ibland känns det som om vi planerar lektionerna utgående från säkerheten. Missförstå mig rätt - säkerhet är absolut en viktig del av lektionen, men samtidigt börjar det gå till överdrift när det ska finnas madrasser under ribbstolarna, aktiviteterna ska placeras så att ingen elev kan få någon boll i huvudet. Det ska inte finnas någonting på golvet som eleverna kan snubbla i eller halka på - oberoende om eleverna deltar i jeans med sockor på fötterna. För minsta lilla blåmärke ifrågasätts. Basket kan man inte spela för att eleverna kan stuka fingret. Cooper kan man inte springa, för att eleverna med sina icke tränade lungor blir ansträngda och i värsta fall börjar hosta efter prestationen. En manlig lärare kan inte ge en flicka en klapp på axeln för då är det sexuellt tafsande. Utegymnastik kan man inte ha när det är kallt, för då förfryser sig eleven i sina converse - men att gå ut och röka utan mössa rasten senare funkar hur bra som helst.

Men sen när lågstadieeleven smygröker bakom hörnet och tonåringen rullar i diket med brännvinsflaskan i ena handen - nä, då hör det till åldern och de måste få testa sina gränser.

Fan. Sånt här gör mig så irriterad. Gör inte ungarna till harungar. Lär dem i stället att ta ansvar - och det betyder inte genom att låta dem vara ensamma hemma - det är de alldeles tillräckligt i alla fall. Låt dem använda sin kropp och låt det göra lite fysiskt ont ibland - det är inte alltid fara för livet. Och låt dem lära sig genom sina misstag. I stället blir det enda sättet de får testa sina gränser på, att dyka ner i någon kemikalisk påse eller hänga sig ut genom något fönster på tionde våningen.

Sindre brände pannan en gång på ugnsluckan. Sen dess har han inte ens varit i närheten av att titta på kakelugnen.

33 Kommentarer
Skriven av: Mia | Publicerad: 2012-02-03 / 21:17:17

Precis, man kan inte göra världen säker! Barnen lär sig vilka riskerna är.

Skriven av: Maria | Publicerad: 2012-02-03 / 21:22:23

Håller helt med dig! Förr i tiden hade alla respekt för läraren och det som h*n sa var det rätta. Nuförtiden får man som lärare vara rädd att göra någonting som föräldrarna inte gillar.

Skriven av: Ida | Publicerad: 2012-02-03 / 21:26:48

WORD!

Skriven av: mammaspring.com | Publicerad: 2012-02-03 / 21:48:42

Precis så tänkte jag också då jag läste kvällstidningen! Det pirras då ungarna "tvingas" skida i kyla då de är i skolan, MEN då det är kväll och de är ute och hänger på stan - då är det helt ok!

Ok... i det här fallet handlade det om 7-åringar så de kanske inte rör sig ute på kvällen (men vem vet)...

Föräldrar har en lustig förmåga att klaga och kräva. Jag känner väl till fall där föräldrar KRÄVT taxi-skjuts till sina barn eftersom det är så FARLIG skolväg. Konstigt nog är SAMMA väg INTE farlig på kvällen - för då traskar SAMMA ungar SAMMA väg utan att föräldrarna är med och håller i handen.

Skriven av: Cato | Publicerad: 2012-02-03 / 22:03:58

Det här är så sant! Vi har en bekant som är alldeles hysterisk i vissa fall. Hennes två-åring får inte äta själv, får inte äta något annat än puré och mjuk mat för han kan storkna, han får inte sitta på en vanlig stol för han kan trilla ner och mycket annat. Men sen igen matas det choklad och kaka i honom (för han äter ju inte någon mat, så något måste hon få i honom), han dricker jaffa från näbbmugg för det är hans favoritdryck. Och så har det varit redan innan han ens fyllde ett. Då hade han tom en egen chokokalender. Och så är hon rädd att han ska få en potatis- eller köttbit i halsen eller bryta ben om han trillar ner från en stol... Gör mig så arg bara att tänka på stackars pojken.

Skriven av: Mia Forsberg | Publicerad: 2012-02-03 / 22:19:42

Det är över huvudtaget en diskussion som gör mig flyförbannad, att lärare inte får sköta sitt jobb för att föräldrar ska lägga sig i och -som de påstår- skydda sina barn. Sedan kan samma föräldrar klaga på att lärarna inte tar sitt ansvar då det gäller uppfostran av eleverna. Jag ser rött och rök stiger ur öronen... Ansvaret för barnets uppfostran är i hemmet och lärarna kan man låta hjälpa till genom att låta dem sköta sitt jobb. Förlåt, jag tramsar, men blir galen på detta!

Skriven av: Frida | Publicerad: 2012-02-03 / 23:39:24

Mycket bra skrivit, håller verkligen med dig:)
/Frida

Skriven av: Ida | Publicerad: 2012-02-04 / 00:12:07

Läser till fritidspedagog och har precis samma diskussioner i klassrummet som ni verkar ha.. Tyvärr har skolan börjat fokusera mer på föräldrarna än eleverna. Tycker det är tragiskt att klassrummen snart kommer vara madrasserade celler.

Vad hände med "learning by doing"?

Skriven av: Malin | Publicerad: 2012-02-04 / 00:51:34

Bra skrivet, jag håller med. Överlag daltas det förskräckligt mycket nuförtiden.

Skriven av: Karin | Publicerad: 2012-02-04 / 01:12:49

Välkommen till dagens skola! Har jobbat snart tre år som lärare och har som tur snälla föräldrar, men var beredd på att förklara, försvara och motivera allt du säger och gör. Precis allt. Och så undrar man varifrån vissa av eleverna får sina åsikter och attityder. Det brukar klarna senast på utvecklingssamtalet :) Å andra sidan är yrket jättegivande och omväxlande, så det väger i slutändan nog mer! Lycka till!

Skriven av: Nina | Publicerad: 2012-02-04 / 05:22:40

Just så är det. Min man har ju precis samma problem på sin arbetsplats, och då det ju ännu till fråga om vuxna människor.

Skriven av: Pia | Publicerad: 2012-02-04 / 08:01:22

Ja du milde.. Man kan ju fråga sig, hur överlevde vi vår barndom??
För idag lever ju barnen så skyddade, får inte göra något. Mina töser klättrar, överallt, nästan hur högt som helst. Och jag tillåter dem, så länge jag VET att det inte är farligt ifall de skulle trilla ner. Och folk förundras, HUR vågar jag låta dem klättra så, hoppa så.. Men de är duktigare än många andra, just för att de får, och har chansen.

Skriven av: Camilla | Publicerad: 2012-02-04 / 08:22:51

Skriver under allt du skrev!

Skriven av: Elin | Publicerad: 2012-02-04 / 08:53:07

Så sant, så sant!

Det är väl nog ändå meningen att barnen ska lära sig och utvecklas i skolan. De bästa lektionerna brukar vara då barnen får tänka till lite och utmana sig själva, då får man med också dem som annars inte har lust!

Sen är det ju lite trist om någon skadar sig, men ett litet blåmärke eller ett skrapsår är ju inget man behöver vara livrädd för!

Skriven av: Johanna | Publicerad: 2012-02-04 / 09:08:37

Håller helt med. På peffan har man äntligen börjat diskutera problematiken i några kurser nu, hur man ska handskas med föräldrarna. Det är lätt att du som ny lärare fort tappar smaken för jobbet då du inte mer har någon auktoritet utan endast trampas på.

Skriven av: Anna-Lena | Publicerad: 2012-02-04 / 09:11:55

Oj, jag blir på riktigt förvånad över att höra att dagens föräldrar beter sig så! Det hade jag ingen aning om! Jag är själv säkert lite av en hönsmamma i vissa lägen, men att blanda mig i hur dagis eller skola sköter lek/undervisning har jag aldrig tänkt på att blanda mig i.

Skriven av: Marjaana | Publicerad: 2012-02-04 / 09:20:13

Du har sååå rätt Eva! Vart har sunt förnuft och vanlig barndom försvunnit i den här skyddandes värld... säger en som gått i en liten byskola på åttiotalet inkl. Cooper, basket, fotboll, skidåkning, kullerbyttor under rasterna, klättrande mm.

Skriven av: Eva - Kakkakaffe | Publicerad: 2012-02-04 / 09:43:31

Jee, det finns hopp för skolvärlden och gymnastiken :)

Jag hoppas och tror att merparter föräldrar ändå är vettiga och inte stör i onödan, men tyvärr är det ju bara de som lägger sig i allt och inget, som oftast får all uppmärksamhet. Och troligen är det samma återkommande föräldrar.

Förutom att eleverna idag är allt sämre motoriskt utvecklade och knappt kan skida och skrinna i högstadiet, så är uppfostringsansvaret ännu större - och ändå läggs allt större krav på vad skolan ska lära ut åt eleverna, samtidigt som man får höra direkt om man gjort något fel.

Jag vill absolut att inget ska hända på mina lektioner. Samtidigt kan jag omöjligt garantera att ingen någonsin ska råka ut för något.

Skriven av: Mimmi | Publicerad: 2012-02-04 / 09:54:25

Håller med till 100%. Som mamma till 2 lågstadiebarn kan man bara förvånas åt många föräldrars inställning till skolan o idrotten!! Istället för att ta fasta på övervikt o barns dåliga fysik tjatas det om säkerhet o lärarnas ansvar osv. Jag brukar ge positiv feedback till mina pojkars jumppalärare för att väga upp allt gnäll!

Skriven av: Saga R | Publicerad: 2012-02-04 / 10:14:47

Åh vilken bra point! Har själv oxå upplevt att folk blir bara latare&latare på jumppatimmarna+ att föräldrar (i högstadiet) spec. kunde skriva lappar om att deras barn (=min aklasskompisar osv.) inte kunde delta i jumppatimmarna pga. ett sjukt finger. O värre blir de! Huhu

Skriven av: Daniela | Publicerad: 2012-02-04 / 11:02:28

Min en bekant som jobbar som lärare berättade att hennes en elev kom fast för nått hyss i skolan (rökning?) och det blev senare föräldramöte med mamman och pojken. När det sas vad som hade hänt så ser mamman "uppnosig ut" och säger "det har inte min Pelle* gjort". Pelle sa i sin tur att det visst stämde, han var skylldig. Varpå mamman igen säger att hennes unge inte gjort det. Så höll det på en stund, pojken sa som det var och mamman vägrade inse att hennes lilla gullunge hade gjort hyss. De kom ingen vart med samtalet för mamma vägrade inse sanninegn... Men pojken gjorde nu sitt samvete rent iaf och det var läraren glad över...

Sku det varit "på min tid" hade man minsann blivit utskälld av sina föräldrar och fått nått motsvarande utegångsförbud en tid. Men inte idagens läge.

* Namnet helt taget ur luften...

Skriven av: Johanna | Publicerad: 2012-02-04 / 11:13:07

Fröken är som bäst ute & grillar korv med pappa sin trots -20 grader. Lite frisk luft skadar väl inte ;)
Håller fullkomligt med dig! Här får nog barnen nästan göra vad som helst, äta vad som helst osv. De är fulla med blåmärken från det ena fallet efter det andra.
Åkte pulka här om dagen & Freja körde med full fart rakt i diket med buskage. Såg rätt så illa ut & jag tror nog det kändes oxå men utan att klaga tog hon sig upp i backen & i full fart ner på nytt men valde den här gången att bromsa & svänga strax innan diket, utan att jag nämnt att man kanske hellre skulle göra så. Precis så här ska det gå till, dvs att barnen redan som små löser hinder/problem på vägen.
Smålog lite åt Catos inlägg. Känner igen det där med småhysteriska föräldrar men hallå, Jaffa? Lite som nattflaskor hos 4-åringar...

Skriven av: Camilla | Publicerad: 2012-02-04 / 11:13:58

Jag jobbar själv på ett Steiner daghem och Tack o lov är det sundare inställning bland föräldrar där.
Där liksom förutsätter man att barnen skall klättra och klänga i träd och berg när vi är i skogen.

Skriver just nu på ett arbete om våra sinnen och kommit fram till den strålande insikten att det skall göra ont att växa- det är då vi lär oss att känna...

Skriven av: Pia | Publicerad: 2012-02-04 / 11:27:21

Håller med till 100 procent!

Skriven av: Malin | Publicerad: 2012-02-04 / 13:29:31

applåder!!!!!!!

Skriven av: Hannasvirrvarr | Publicerad: 2012-02-04 / 15:25:00

Mycket bra skrivet!

Skriven av: Emma | Publicerad: 2012-02-04 / 15:47:43

Visst finns det dylika föräldrar men nog är de ganska sällsynta, åtminstone i österbotten. Jag har jobbat många år och i flera olika skolor och aldrig råkat ut för en. Och vi har skidat/skrinnat i -15, sprungit cooper, haft vilda bollekar osv. Som lärare vet man vad som gäller och vad som står i läroplanen och en "normal" lärare utsätter inte eleverna för fara. Hederlig, normal undervisning är inte farlig!
Men jag håller fullständigt med om att barnens kondition idag är helt under all kritik. Allt för mycket tv/dator-tid och kolhydratrik mat är nog den största boven. Mer gymnastik i skolan borde införas!

Skriven av: anna | Publicerad: 2012-02-04 / 15:47:55

rätt rutet eva, håller med dig

Skriven av: jenni med två små | Publicerad: 2012-02-04 / 17:30:50

WORD ! Jag snurrar med ögonen varje gång jag tnker på hur barnen tagit över i skolorna. Vart försvann diciplinen och uppfostran?

Skriven av: Eva - Kakkakaffe | Publicerad: 2012-02-04 / 17:46:33

Emma:
Tummen upp, roligt att höra. Mina exempel i texten var andras erfarenheter vi diskuterade och förhoppningsvis inte något vi kommer att dagligen behöver möta.

Skriven av: Sonja | Publicerad: 2012-02-04 / 18:43:45

Bra skrivet, håller helt med dig!! Tycker att barnen idag i många saker blir helt överbeskyddade. Därför blir det för mycket för en del när dom blir större och stöter på problem som finns i den "riktiga" världen.
Ang. skolor så vet jag en skola i Vasa-trakten där barn får kvarsittning för att dom klättrar i träd på rasterna!! Alltså någonting är definitivt helt galet då. Vet ej om det är föräldrars påtryckning som lett till detta förbud eller är det ngt annat.

Skriven av: Bitte | Publicerad: 2012-02-04 / 19:15:53

Håller med! Verkligen! Jag tycker också att barn ska få röra på sig, ibland få testa sina gränser. Många gånger är det bra att föräldrarna inte får se på, det är vi som lider! Barnen klarar sig oftast. Herregud om mamma skulle ha sett alla gånger jag klättrat i träd. Hur ska man annars lära sig? Den där tidningsartikeln är bara ett ruttet exempel på dålig journalistik.

Skriven av: Elisabeth | Publicerad: 2012-02-05 / 13:26:46

Bra skrivet! Det som jag överlag uppskattar med din blogg är att både inlägg och kommentarer är så sakliga. Roligt att läsa då folk diskuterar med respekt för andras åsikter!

innan du kommenterar...
- Jag besvarar alla kommentarer i min egen blogg.
- Glöm inte att prenumerera på min blogg via Bloglovin!
... tack!
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Annonser
Vill du synas här? Ta kontakt med kakkakaffe@hotmail.com