Sömnskolning.

Publicerat: 2011-08-23 / 08:07:38 | Kategori: Allmänt
Det brukar räcka att nämna det ordet på ett föräldraforum och så haglar det in "jag skulle aldrig...", "fem-minuters-metoden är sååå grym", "sovandet kommer naturligt sinom tid" och så vidare.

Jag tror inte det är så svart eller vitt. De som har barn som sover förstår nog inte hur det är att ha barn som inte sover - och de som har barn som inte sover, ja, de förstår inte hur de ska orka vara så pigga och glada med outtröttligt tålamod hela tiden. Jag tror helt enkelt att vissa barn behöver lite hjälp på traven med sitt sovande. Precis som en del barn behöver lite hjälp på traven av fysioterapeut med den motoriska utvecklingen och andra behöver hjälp av logoped för att utveckla talet.

Våra barn har sovit - så jag är kanske fel människa att författa ett inlägg om sömnskolning. Däremot är Marius och Celine sömnskolade light. Marius vid dryga tre månader och Celine vid dryga sex. Och det var väl tur att jag inte visste då med Marius, att jag tre år senare hursomhelst inte skulle ha sovit åtta timmar i ett sträck en enda gång.

Jag buffade/klappade rumpan på natten när de vaknade. Jag höll på och klappade ända tills de somnade om. Detta upprepade jag varenda gång de vaknade på natten. Första natten var det många och långa gånger. De protesterade, gnällde och uttryckte kanske lite förvåning över att de inte fick någon mat. Andra natten var det också protester - men inte närapå lika mycket som första natten. Jag buffade, satt i mörkret och räknade till hundra och så började om igen. Redan tredje natten började jag se belöningen; uppvaknanden var få, buffningsperioderna korta och protesterna nästan obefintliga. Den fjärde natten sov de, och sov, och sov. Tolv timmar senare vaknade de, som de gladaste barnen någonsin.

Jag har själv inte lika sömnbehov längre - och det är väl bara tur. Marius och Celine sover nätterna igenom och har gjort det länge men ändå är vi uppe till någon av dem varenda natt då det ska kissas eller det dröms mardrömmar. Jag har ändå orkat nattamma.

Ändå står jag lite i ett vägskäl med Sindre nu, efter att han den senaste veckan ammat tre till fyra gånger varenda natt. Jag ska börja skolan och Thomas kommer att ha träningsläger som avlöser varandra resten av hösten och jag ska då dra lasset själv. Mina ögon börjar bli lite trötta. Så jag laddade med en vattenflaska och lite jävlaranamma före jag gick och sova igår kväll. Trodde jag, när jag hade hunnit sova en halvtimme och en bebis vaknade ännu tidigare än vanligt och skulle avnjuta sitt första nattmål. Det är så svårt, så svårt då natten är mörk, sängen är varm, ögonen är trötta och kudden så skön. Och vattenflaskan den lämnade kvar på nattygsbordet, jävlaranamman försvann ut i mörka natten och Sindre fick förnöjt krypa upp och hugga tag, både en, två och tre gånger.

39 Kommentarer
Skriven av: cha-cha | Publicerad: 2011-08-23 / 08:58:37

du borde ha lås på bh:n innan du sätter igång med såntdär ;)

Skriven av: Eva - Kakkakaffe | Publicerad: 2011-08-23 / 09:05:21

Hehe, det känns som han knäckt den koden redan. Det ska jag börja skryta med: "Min sjumånaders bebis kan öppna knäppet i amningsbh:n redan".

Skriven av: Johanna | Publicerad: 2011-08-23 / 09:06:13

Jag håller med vad du skriver om sovande, en del behöver hjälp på traven. Storebror har alltid sovit bra, slutade äta på nätterna vid 3 månaders ålder och började sova 12 h nätter. Men lillasyster då, hon började vaka ca 2-3 h per natt när hon var 4 mån. Vid 6 mån började vi med AW sova hela natten. Rekommenderar varmt! Man behöver ju inte tro på allt som AW skriver, men sömnskolan fungerar!!

Skriven av: Sofia | Publicerad: 2011-08-23 / 09:06:45

Inte vet jag om det är "något som går" just nu, men Edith sover dåligt, och kusinen som är 8 månader sover riktigt dåligt just nu! Svägerskan ringde igår och det var nätt och jämt så att hon orkade fråga om det är normalt det här med att småfröknar kan vakna flera, flera gånger per natt.
I vår mammagrupp var det två som ringde efter hjälp när det var som värst, det finns tydligen flera här i trakten som kommer hem och skolar en i A.W buffningsmetod. Enligt dessa två mammor var det tusen gånger värt både besvär och pengarna! En tredje mamma sökte sig till sjukhuset när det var som värst, där fick hon hjälp.
Så alla ni mammor som snart inte orkar mer! Det finns hjälp och skolning man kan få! Man behöver inte skämmas, man är inte en dålig mamma, man behöver bara lite hjälp på traven för att få vara utvilad och glad sen när man vaknar! Ni är alla tappra ni mammor och pappor som kämpar för att få de små att sova så övriga familjen också skall orka! Heja på!

Skriven av: Sanna | Publicerad: 2011-08-23 / 09:23:36

Det går mycket lättare om det är pappan som stiger upp och klappar barnet på rumpan, han har ingen mat att erbjuda o doftar inte mjölk... Det är ju inte möjligt alla gånger :-(

Skriven av: maria | Publicerad: 2011-08-23 / 09:44:09

Jag håller helt och hållet med. Nu har vi iof haft tur emd vår lille Kasper han har sovit hela nätter från att han var 4 månader, men jag har vänner som har haft det betydligt jobbigare med sömnen. Vissa är fortfarande uppe och matar fast barnen är över 1 år nu.. Så jag tror absolut att vissa barn behöver hjälp med sömnen, precis som andra barn behöver hjälp med annat :)

Gillar din blogg!

Skriven av: Linda / Snigeln Harald | Publicerad: 2011-08-23 / 10:01:02

Jag ammade Lykke 5 ggr/natt tills hon var nästan ett, vilket egentligen inte var något problem (jag slumrade ändå till där vi låg, och kände mig utvilad), men sen kände jag att det var dags att sluta. Då tog jag sambon till hjälp - han fick helt enkelt ta nätterna, det blev väl 4-5 till slut, medan jag sov i storebrors rum. Själv skulle jag inte ha orkat stå emot gnället och gråten, och den där sköna, varma kudden du beskrev. ;)
Och sen var den sagan slut.

Skriven av: Eva - Kakkakaffe | Publicerad: 2011-08-23 / 10:11:01

Johanna:
Jag tycker också AW har kloka tankar om sovandet och förstår (?) inte riktigt varför så många klankar ner på det...

Sofia:
Så länge man själv orkar är det ju egentligen inga problem, men jag känner att borde få en timme (eller ens mindre uppvaknanden) per natt för att rycka upp mig lite.

Sanna:
Om det inte vore för att den andra i sängen ligger i dvala och är helt oberörd av vad som händer runtomkring en :) Nä, det är helt sant som du säger, men jag tar hellre nätterna och sover en halvtimme längre på morgonen, eftersom jag i såfall borde gå någonstans så att jag inte behöver beblanda mig i sömnskolandet.

Maria:
Tack. Det är inte så lätt att ta tag i det och utföra det, men sömn är nog så mycket värt!

Linda:
Jag har inte tagit så stor stress hittills jag heller, eftersom amningarna har hållits på rimlig nivå, men nu blir det bara tidigare och tidigare och mera och mera och av mängden att döma vad han äter, så har han ingen hungersnöd. Jag kan inte heller sova samtidigt som jag ammar, så ligger bara och väntar att han ska sluta. Förutom här en morgon när jag faktiskt somnade från och jag vaknade av att stackaren damp i golvet :( Det gick bra, men var inte roligt.

Skriven av: Nina | Publicerad: 2011-08-23 / 10:39:37

Lycka till! Håller med om att barn är olika och endel behöver hjälp på traven. Dessutom fungerar inte samma sätt på alla barn, beror väl lite på orsaken till varför barnet inte sover. På två av mina barn fungerade AWs metoder inte alls på, och på ett hur bra som hellst. Edvin har varit den som sovit tusen gånger bättre än de andra och han sluta äta på natten ren vid tre månader. Men t.ex. i förgår natt sov han bara en timme pga sjuk mage, och jag är idag ännu helt vimsig. Just nu förstår jag inte alls hur jag i nästan sex år kunnat fungera med minimal sömn. Kämpa på du, det är nog viktigt att man får sova tillräckligt!

Skriven av: Veronica | Publicerad: 2011-08-23 / 11:02:42

Jag tycker man kan sömnskola, men gäller att göra den modell som man vet att man orkar och så behövs de kanske skräddarsys efter barn. För är nog lite svart/vitt att tro en modell fungerar för alla barn.

Sb så körde jag de oroliga nätterna med en tassuhoito och buffning. Han vägrade iallafall bröst själv så var inte tal om att ta bort några amningar;) Däremot fick han välling på morgonen allt mellan 5-7 och så sov vi vidare. Han lämnade självmant bort flaskan lite after året fyllda.

LB, ja, han sov bra tills 6mån. Somna själv och sov hela nätter från 1-3mån.Sedan kom mycket i hans utveckling och han ville inte mera somna. Tänkte jag testar AW modellen vid 8mån men... Han vägrade sova på mage och visst kan man ju räkna med skrik de första nätterna. Men då ungen skriker i 3-4v vid nattning??? Sov nog sedan till 6-7 utan att vakna, men att somna. BLÄ. Glad då man förde i sängen men så fort man öppnade munnen att ramsa blev han förbannad. Så fick börja köra ett mellanting med ramsa/tassuhoito.

Att ha gubben och ta nätterna..NEJ. Hellre är jag trött än har en grinig gubbe också ;) Han är värdelös då han inte fått sova :))

Men alla barn ÄR olika. Hoppas du hittar orken eller så bara vänta ut att han kanske självmant lämnar nattmaten. Natt-orke-kramar!!

Skriven av: Morsan till två | Publicerad: 2011-08-23 / 11:22:43

Sitter och hör på två som mumlar i varsin säng och väntar på att få gå och ta en tupplur själv.

Vårt problem har inte på länge varit att barnen skulle vara vakna särskilt länge, men när de vaknar så ofta. Hela tiden får man stiga upp liksom. Undrar om det skulle vara lättare utan tutten? Båda använder fortfarande. För den yngre brukar det räcka med att gå och ge tutten och lägga tillrätta och täcket på. Vår äldre somnar också rätt så bra. Ingendera sover i vår säng alls längre. Ingendera äter på natten (oftast, ibland när man är som tröttast händer det att den yngre får mjölk, för att undvika fler uppvaknanden den natten, men hon verkar van med att klara sig utan). Bra äter de gröt om kvällen också.

Är det nån som har åsikter om det där med tutten? Är det bara därför de vaknar? Skulle det bli lättare utan? Hur bär man sig åt?

Lycka till Eva med era nätter!

Skriven av: Åsa | Publicerad: 2011-08-23 / 11:34:32

Det är jättejobbigt med barn som inte sover. Våran lille Nino har precis börjat få rutiner nu, och har är dryga året....Så man tar till de knep man kan.

Skriven av: Melli | Publicerad: 2011-08-23 / 12:02:04

Ja-a. Just nu ligger en hel natt ostörd sömn väldigt,väldigt högt uppe på önskelistan. Vår minsting sov gott, tom. hela natten ännu för någon månad sedan. Sedan började det komma tänder coh han lärde sig röra på sig. Nu kan han inte ligga still och somna utan han bara ska framåt,framåt,uppåt och uppåt och kan inte sova. Så tror jag han kollar att man är där också, ska ligga bredvid. Ammar mer och mer på nätterna tycker jag. Mellanbror har också sovit sämre igen.Drömmer mardrömmar och så kliar hans hud. Så han tassar till vår säng och så blir det trångt, en fot sparkar till just då man somnar. Nu ska vi dessutom vara i skolan klockan åtta tre dagar i veckan,helt hemskt!

Skriven av: Johanna | Publicerad: 2011-08-23 / 12:04:49

Hej Morsan till två! Fast storebror sov hela nätter (12 h) sedan han var 3 mån, så tycker jag att tutten strulade ganska mycket till det. Man fick springa jämt och leta efter den i sängen. Vi lämnade sedan helt kallt tutten, när han var 1 år 4 mån. Han glömde den på några dagar. Lillasyster har inte haft tutt sedan 6 mån då vi började med AW:s sömnskola, men hon suger på tummen. Det är inte bra det heller. Hellre tutt än tumme, det är min åsikt. Men nu duger inte tutten mera, tyvärr! Men hon glömde tutten på en dag. Nog är det lättare utan tutt. Men dethär är ju bara min åsikt.

Skriven av: Höperöt | Publicerad: 2011-08-23 / 12:16:26

Sådär generellt tror jag inte på metoder just därför att de verkar förutsätta att alla barn reagerar på samma sätt trots att utgångssituationerna kan vara så totalt olika.
Vi hade tur, sonen har aldrig ammat mera än en 2-3 gånger per natt, efter tre månader krympte det till 1 gång per natt och efter ett knappt halvår, när han börjat få ett rejält kvällsmål, tog det slut helt.
Däremot har jag nu igen uppvakningar 2-3 gånger varje natt på grund av jag-har-tappat-nappen-skrik... Dags att ta tag i nappavvänjningen, snart, innan småsyskonet kommer.

Skriven av: Eva - Kakkakaffe | Publicerad: 2011-08-23 / 12:19:20

Jag har nog de bästa bloggläsarna jag! Vad ni är fantastiska på att kommentera! Tack för att ni delar era tankar och åsikter med mig och varandra.

Skriven av: Maria | Publicerad: 2011-08-23 / 12:20:49

Vi började med sömnskola igår!! :) Vår son på 1 år har sovit bra, men senaste tiden krisat och jag trodde det skulle ge sig av sig självt. Men det gjorde det inte och jag skall börja jobba så kännde att jag måste ta tag i de nattliga flaskorna nu! Natt 1 gick över förväntan! Insomningen tog 40 min, sedan efter det 2 väckningar, men han somna om rätt bra, vid 5 gav jag mjölk så han skulle sova till morgonen. Sen vaknade vi vid 7. Så helt ok första natt, väntar med spänning på de kommande, haha! Jag började med att paja och klappa, men det blev rätt snabbt hysteri, så det blev en del vyssjande i famnen för att lugna.

Skriven av: michaela | Publicerad: 2011-08-23 / 12:26:05

Nog tror jag att alla barn går att skola med sömnen men ändå är ju alla så olika! Vi har inte haft en enda sömnlös natt på 2 år och vet att det är hemskt ovanligt! Hon sover bara så himla bra, fast hon är förkyld. Inte stoppat i en enda tutt heller för den delen. Hon har fått välja om hon velat sova med oss eller i egen säng, där hon nog har sovit sen hon var ny-född. Ibland kommer hon över med oss mitt i natten men för det mesta sover hon nog tills morgonen i egen säng.
Behövs det bättre sömn, så visst, varför inte prova nån "metod", det tror jag nog vi skulle ha gjort oxå :)

Skriven av: Veronica | Publicerad: 2011-08-23 / 12:31:43

Måste bara tillägga att så fort vår lille fick igenom sin tand, började gå och det blev svalare så började han somna själv. Kan någongång ropa och då man går dit så kastar han sig ner och skrattar den lille rackaren.

Så ibland måste man nog bara vänta ut så att deras färdigheter mognar och att andra störande moment (tänder,värme mm) går över.

Skriven av: Emma | Publicerad: 2011-08-23 / 12:47:08

Kan hålla med till viss del, MEN AW metoder gillar jag inte alls!! Visst jag har haft det bra med mina barn då dom vaknat 2-3 ggr/natt då de var små! Men jag förstår inte hennes metod, kan man inte göra på andra sätt?

Skriven av: Pyssellisa | Publicerad: 2011-08-23 / 13:11:47

Här sömnskolas lillebror som bäst, 2 nätter avklarade. Nätterna barkade ur totalt och han var vaken en gång i timmen. Men nu hoppas jag det blir ordning igen. Jag kör ungefär samma metod som du, hoppas det ska funka.

Skriven av: Malin | Publicerad: 2011-08-23 / 13:55:02

Isidor har vaknat 2-3 gånger per natt sen dag ett och nattpassen krympte på någon vecka ihop från 1,5 h till ca 15-20 minuter. Det har varit helt okej för mig. Men nu när han blivit 4 månader gammal tycker jag att det är dags att börja sova hela nätter. Skulle vara bra för oss alla tror jag. Tänker mig att han får sova i vagnen några dagar, tills det satt sig, så kan man bara gå upp och dra när han vaknar. Tror att det kommer att fungera ganska bra, det fungerar i alla fall om dagarna, när han vaknar upp mitt i middagsvilan till exempel. Sen blir det väl buffning i sängen ifall han skulle triskas någon gång. Fast jag vill inte lägga honom på mage, sidan funkar bra.

Tack för en härlig blogg!

Skriven av: Moa | Publicerad: 2011-08-23 / 14:22:12

Min åsikt är ska de va tutt på natten så sätt fast den i ett KORT band så hittar barnet den själv snart!
Tummen är BRA men den ska inte va ensam man måste vänja barnet från början att nånting hänger ihop med den t.ex ett mjukt tyg el ett djur (flera ex förstås!)
Annars så var det så hos oss att när barnet börja vakna oftare igen på natten efter det att det sovit så öka vi på maten på dag o kväll och då sov barnet bättre på natten!
Moa

Skriven av: Lotta | Publicerad: 2011-08-23 / 14:33:15

Vår kille vaknade och ammade ca. 4 ggr per natt och ibland mera. När han var ca.6 månader så började han kräva mat oftare på nätterna, ibland till och med en gång i timmen, men på dagarna brydde han sig knappt i amningen. Så när han var nästan 7 månader slutade jag amma helt och började ge ersättning istället och två dagar efter att jag slutade amma så sov han från 20.00 till kl.5 utan att vilja ha mat före det. Så fastän jag slutade amma tidigare än jag planerat så har jag inte ångrat mig eftersom jag istället fick börja sova rätt bra om nätterna. Visst vaknar han ca.1 gång per natt ännu, men då räcker det med tutten. Och efter att han fått mjölk 5-tiden så brukar han somna om till 7-tiden. :) Så för oss hjälpte det att sluta amma, konstigt nog... :)

Skriven av: | Publicerad: 2011-08-23 / 16:45:32

Vart har dina bilder tagit vägen ?

Skriven av: Eva - Kakkakaffe | Publicerad: 2011-08-23 / 16:49:30

^
Har inte haft någon inspiration på sistone och kameran har fått vila lite. Men ikväll kommer det nya bilder.

Skriven av: My | Publicerad: 2011-08-23 / 17:09:33

Jag håller mig till åsikten att alla barn är olika, och reagerar olika. Om man känner sig trött och slut på allt vakande skall man försöka med sömnskola OM man SJÄLV vill. Inte för att man känner press eller andra tycker det är så bra hit och dit. Det måste kännas bra och rätt för en själv, då är det bara att pröva och komma ihåg att ge det tid. Det går ju inte i ett huj. Våra pojkar har varit så olika. Har inte kört nån sömnskola med lillebror heller men det var nära, men sen fick jag aldrig det gjort innan hans somnande och sovande blev bättre. Storebror var snäll och lät oss sova från ca 5mån ålder. Men hade svårt men själva somnandet, där hjälpte lite tassuhoito.

Skriven av: Charlotte | Publicerad: 2011-08-23 / 17:25:59

Vi håller på med baby led weaning dvs fingermat. Jag ammar 2-3 ggr/natt min 8 månaders baby (då hon alltså vaknar och tutten inte duger). Lite för att jag inte kan veta exakt hur mycket mat hon får i sig under dagen och hur mycket hon bara smulat och spritt runt golven :) Dessutom äter hon ju nog inte lika stora mängder som om vi matade henne. Jag fuskar lite och matar gröten, men i alla fall... Tänk om hon (och Sindre) faktiskt är hungriga! :)

Skriven av: sara | Publicerad: 2011-08-23 / 18:31:10

Får hoppas sömnen o amningen blir bättre snart :)

har en liten fråga; Den tavlan du hade lagt upp ett inlägg om, länk till någon som gjort en egen men typ välkommen till fam... o massa text.. har du nån länk till den? Kollat i bloggen men är ju så grymt mkt o leta igenom :D

Skriven av: Lasse | Publicerad: 2011-08-23 / 19:11:21

Du är bara för härlig, finns ingen som så ärligt delar med sig av sina tankar. Och dina tankar visar en kärlek till dina barn som är helt underbart att läsa om. Ingen sömnskola är väl bättre än den du ger Sindre varje natt. Att få somna intill sin mor ger en ovärderlig trygghet senare i livet. Men sömnen är ack så viktig för att man skall orka, så det känns väl lite grann som att välja mellan pest och kolera.

Skriven av: Eva - Kakkakaffe | Publicerad: 2011-08-23 / 19:54:55

Emma:
Vad är det du inte förstår då?

Charlotte:
Vad äter ni innan läggdags? Bara amning? Jag tycker mig inte se något mönster i matintag och nattamning. På sistone tycker jag han ätit så mycket + att jag fyllt på med en skvätt ersättning på natten och ändå vaknar han alltfler gånger...

Sara:
http://kakkakaffe.com/2010/november/ordlek-som-tavla.html

Lasse:
Så är det.

Skriven av: MammaJezzica | Publicerad: 2011-08-23 / 21:09:34

Jag körde ju AW på stora S när hon blev 1...det fungerade enligt boken, perfekt. Tyvärr blev hon sjuk, fick vattkoppor och hög feber efter någon månad, fick sova i vår säng och...där lämnade hon och finns än idag (tyvärr) Men lilla S däremot sover i egen säng, hela natten. Vaknar inte och saknat tutt, ammas ibland en gång 5-6 tiden och sover vidare till 9. Tänk så olika barn kan vara. Jag tackar högre makter varje dag för att jag i alla fall fick ett barn som förstår att sova ;)

Skriven av: Sanna | Publicerad: 2011-08-24 / 06:44:42

För oss har det varit det jobbigaste att ta beslutet, nu skall tutten bort, nu skall barnet sova i egen säng o.s.v. Sen att hålla stenhårt på vad man tänkt genomföra, samma rutiner varje gång, så har det gått förvånandsvärt enkelt. Efteråt har vi åtaliga gånger funderat varför vi inte gjort det tidigare...

En barnmorska sade åt mig då jag ammade 5 ggr per natt och ville skjuta på det till typ 5-tiden, att ett barn kan inte veta om klockan är två eller fem, endera ammar du hela tiden då barnet vill eller så får du stiga upp och amma och inte gå o lägga er igen. Funkande bra det också, några dåliga nätter men sen många månader av SKÖNA nätter:-)

Skriven av: Amanda | Publicerad: 2011-08-24 / 11:17:26

Amning är ju så mycket mer än mat. Och ju mer annan mat Sindre äter desto mer kommer amningens betydelse förändras för honom och bli mys och närhet och trygghet.

Amning är ju inte längre något livsnödvändigt. Men vi vuxna njuter ju av icke livsnödvändiga saker hela tiden vi med, så... det är svårt att stå emot.

Min dotter är 8 mån och sover ibland hela natten (då blir man förvånad) och vissa nätter känns det som hon vill amma heeeela tiden...

Skriven av: Fi | Publicerad: 2011-08-24 / 14:06:56

Sen är det väl vanligt att de små börjar sova mer oroligt då de blir 8-9 månader, de får separationsångest och blir extra mammiga. Helst ska man väl undvika sömnskolning just då. Vår lillasyster sov bra mellan 4 och 8 månader, sen började hon vakna ofta. Jag räknade med att det var en fas (som iofs höll i sig lite längre än jag önskat), och med amma-när-det-behövs-metoden började hon nog sova hela nätter när hon var dryga året.

Storebror är sömnskolad mha tassuhoito. Med facit i hand föredrar jag amningsmetoden.

Skriven av: Fi | Publicerad: 2011-08-24 / 22:29:50

Jag hade sänt en kommentar tidigare som du inte godkänt, så nu blev jag bekymrad att du tolkat den negativt, vilket inte var meningen! Så jag vill bara be om ursäkt. Och tack för en bra blogg! (Och den här kommentaren behöver inte heller publiceras)

Skriven av: Eva - Kakkakaffe | Publicerad: 2011-08-25 / 07:29:14

Fi:
Nej, absolut ingen fara! Mitt fel och jag som glömt att godkänna! Tack för din kommentar och ursäkta mig.

Skriven av: Fi | Publicerad: 2011-08-25 / 13:02:18

Nå va bra :)

Skriven av: tessie | Publicerad: 2011-08-31 / 11:23:40

Är vattenflaskan till dej eller Sindre? Jag är också i amma/inte nattamma vägskälet:)

innan du kommenterar...
- Jag besvarar alla kommentarer i min egen blogg.
- Glöm inte att prenumerera på min blogg via Bloglovin!
... tack!
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Annonser
Vill du synas här? Ta kontakt med kakkakaffe@hotmail.com